Auteur Topic: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen  (gelezen 40053 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Gepost op: 01 mei 2006, 16:31:37
Het is vrijdagochtend omstreeks 06.30. Op de brug en de snelweg staat zoals iedere ochtend weer een flinke file. Plots komt er achteraan in de file een vrachtwagen aangereden. Deze ziet de file niet en rijdt er op in. Het resultaat een ongeval waarbij een vrachtauto is betrokken en enkele andere auto’s. Over het aantal slachtoffers is tijdens de alarmering nog niks bekend. Wel is er bekend dat er “een vloeistof” uit de vrachtauto lekt, wat dit precies is, is niet bekend. Nog geen 10 seconden na het ongeval rijdt er op de vrachtauto een auto in. De andere auto die er achter rijdt raakt in de slip en knalt door vangrail tegen de railing van de brug aan, deze geeft mee en de auto dreigt in het water te vallen.

Het ongeval is overigens gemeld door de bestuurders op de linkerrijbaan.

Wat te doen aan jullie:

1. Welke voertuigen/eenheden alarmeer je?
2. Waar gaat je eerste prioriteit naar uit en hoe zet je je mensen in?

Tussendoor zal ik updates geven.


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2006, 17:07:01
Ik laat een WO, 2x TS, HV1, HA, SPECbak, OvD, OGS, AGS, 1x DB5, x politie rijkwaterstaat, en 4 x ambulance, + OvD-G, KLPD, VVD, Lifliner alarmeren.

Me eerste prioriteit gaat uit naar het dreigende auto te water te vallen. Me overige mensen gaan eerst het ongeval iventariseren en op aanwijzingen van de ambulance de slachtoffers er uit halen. De bemanning van de HV + spec bak + DB gaan kijken bij de vrachtwagen met het vloeistof. Tevens lopen de OGS + AGS mee. Ik laat de OGS + AGS bepalen of er ook een OGS team moet komen.

Joost
ManschapA / cordinator aspiranten /  Jeugdleider


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2006, 17:08:19
Voorlopig,gaat er 2x TS,1x WO,1x HV en de OVD eruit.verder wil ik dat als de AC meerdere meldingen krijgt,dat zij proberen of er meer bekend kan worden over de vloeistof,als ze meer weten wil ik dat zo snel mogelijk weten.Verder wil ik een bovenwindse aanrijroute hebben van de AC,de politie,en ambulance aanrijdend uiteraard het advies richting politie en ambu ook bovenwinds te komen.

Zolang ik niets hoor,leg ik mijn voorlopige opstelplaats voertuig 100mtr voor het incident,en laat ik eerst verkennen door m,n nummers 1&2.Voor hetzelfde geld is het een tankwagen melk  ::)


FireRobin

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.086
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2006, 17:14:37
2x TAS
1x WO
1x HV
1x OVD
1x AGS (ROGS)

Mijn priotiteit gaat uit naar de slachtoffers en de auto die in het water dreigt te vallen

Ik stuur de bemanning van de eerste TAS naar de slachoffers, de bemanning van de 2e TAS naar de auto die in het water dreigt te vallen om deze te stabiliseren (er vanuitgaand dat er nog mensen in dat voertuig zitten)

AGS waarschuwen over de onbekende vloeistof die lekt
Groeten,

Robin Zegers | Brandweer Terneuzen | Post Terneuzen | Blusgroep 2


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2006, 17:16:34
2x TAS
1x WO
1x HV
1x OVD
1x AGS (ROGS)

Mijn priotiteit gaat uit naar de slachtoffers en de auto die in het water dreigt te vallen

Ik stuur de bemanning van de eerste TAS naar de slachoffers, de bemanning van de 2e TAS naar de auto die in het water dreigt te vallen om deze te stabiliseren (er vanuitgaand dat er nog mensen in dat voertuig zitten)

AGS waarschuwen over de onbekende vloeistof die lekt
Waarom doe jij de AGS alleen maar waarschuwen over die vloeistof die er lekt?
Als dat net een levensgevaarlijk goedje is,maak je alleen maar extra slachtoffers  ???




FireRobin

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.086
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 01 mei 2006, 17:17:36
Waarom doe jij de AGS alleen maar waarschuwen over die vloeistof die er lekt?
Als dat net een levensgevaarlijk goedje is,maak je alleen maar extra slachtoffers  ???

Nou ik bedoel eigenlijk als hij ter plaatse is er naartoe sturen, zodat hij er een beslissing over kan nemen wat ze er mee gaan doen

Had 't iets duidelijker moeten zeggen ;)
Groeten,

Robin Zegers | Brandweer Terneuzen | Post Terneuzen | Blusgroep 2


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #6 Gepost op: 01 mei 2006, 17:19:17
Nou ik bedoel eigenlijk als hij ter plaatse is er naartoe sturen, zodat hij er een beslissing over kan nemen wat ze er mee gaan doen

Had 't iets duidelijker moeten zeggen ;)
Mnja Ok  ;D
Ik laat voorlopig m,n prioriteit liggen bij de vloeistof,voor hetzelfde geld kunnen we daar geen eens komen zonder beschermende kleding zoals gaspak etc  :-X


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2006, 17:22:27
Daarom laat ik de OGS + AGS beslissen of er een OGS team moet komen. Komt die dan laat ik tevens de Decontaminatie container komen, + de 3 OGS teams uit de regio.

Joost
ManschapA / cordinator aspiranten /  Jeugdleider


FireRobin

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.086
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 01 mei 2006, 17:40:15
Daarom laat ik de OGS + AGS beslissen of er een OGS team moet komen. Komt die dan laat ik tevens de Decontaminatie container komen, + de 3 OGS teams uit de regio.

Joost

3 OGS teams extra is dat niet een beetje TE ??  ;)
Groeten,

Robin Zegers | Brandweer Terneuzen | Post Terneuzen | Blusgroep 2


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2006, 18:16:14
jah dat is wel te veel, denk ik zelf. Ik laat er als de OGS + AGS het vinden dat ze moeten komen laat ik 1 team prio 1 komen en 1 team standby staan. Ik heb geen idee hoeveel mensen er eigenlijk inzitten in zon team.

Joost
ManschapA / cordinator aspiranten /  Jeugdleider




Brandweer Sluis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.714
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Sluis
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht
Reactie #10 Gepost op: 02 mei 2006, 17:48:47
1. Welke voertuigen/eenheden alarmeer je?
2. Waar gaat je eerste prioriteit naar uit en hoe zet je je mensen in?


1.    2x TAS 1x HA + HV1 1x WO 1x OVD 1x ROGS, deze allen met prio1

2.    De prioriteit gaat uit naar de auto die in het water drijgt te vallen, en de slachtoffers die (mogelijk) bekneld kunnen zitten. Ook stuur ik de ROGS oppad om te inspecteren wat de vloeistof kan zijn. De ROGS kan misschien kijken op de ERIK-kaart (ofzoiets), en misschien op de plaatje van de vrachtwagen kijken en opzoeken welke vloeistof er in zit. (Bijvoorbeeld 33 = brandbare vloeistof)


Ricardo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.623
    • Ricardo Bonsang Fotografie
  • Rang: Brandwacht 1e klas
Reactie #11 Gepost op: 02 mei 2006, 18:23:07
1. 2x ts, 2x hv, 1x WO, 1x OVD (omdat het een ongeval op de snelweg betreft wordt er vanaf 2 kanten aangereden), echter wil ik ook alles bovenwinds aan hebben rijden.

2. Prioriteit gaat naar vormen van een beeld van de situatie, en dan als eerste naar de vloeistof en de lading van de vrachtwagen. Mocht er dan iets gevaarlijks in zitten kan er direct actie ondernomen worden.

Natuurlijk wil ik meer info hebben zodra de ac dit heeft!

Gr. Ricardo


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #12 Gepost op: 02 mei 2006, 18:41:51
Tevens laat ik, als de situatie dit toelaat de eerste wagen die tp is kijken naar de code van de vrachtwagen en gelijk laten doorgeven aan de AC, zodat deze de OGS-AGS zich er kan op voorbereiden en evt alvast stappen te ondernemen.

Joost
ManschapA / cordinator aspiranten /  Jeugdleider


Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #13 Gepost op: 02 mei 2006, 22:08:16
Bij naderbericht blijkt dat er zich in de vrachtauto spiritus bevindt in gescheiden compartimenten. De scheur heeft zich uitgebreid en er stroomt nu mer uit het voertuig, een vonk kan dus fataal zijn. Vooraan in de file is er in een auto een brandje uitgebroken door kortsluiting op de accu, verder blijken er in een aantal auto's een paar mensen bekneld te zitten waaronder een klein kind tussen zijn eigen stoeltje en de bestuurdersstoel.

De reling van de brug staat op het punt van knappen en de bestuurder zit met zijn bovenbenen bekneld in het voertuig, de bijrijdster heeft de auto ongedeerd kunnen verlaten.

De vraag is nu:

Hoe handel je verder, en wat alarmeer je eventueel nog?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #14 Gepost op: 02 mei 2006, 22:17:25
Goed,spiritus dat maakt de zaak al een stuk makkelijker.Eerste prio is dat brandje,die neemt 1 TS voor z,n rekening.En die TS controleert ook de andere auto,s op brand.De andere TS gaat kijken of de lekage snel te verhelpen is,of dat daar meer middelen voor nodig zijn.Ik laat in ieder geval het schuimblusvoertuig TP komen,plus een 3e TS ivm dreigend brandgevaar en het toch wel zaak is dat we zo snel mogelijk beginnen met de bevrijding van de slachtoffers.Dus ongeval groot.

-Ik wil van de ambulancedienst weten welke slachtoffers als eerste bevrijdt moeten gaan worden,zodat we daar ons op kunnen gaan richten.Als er geen mensen met voorrang hoeven worden bevrijdt,dan pakken we als eerste de slachtoffers die het dichts bij de tankwagen zitten